ENG Inspired by the cover of Anna-Kaisa Huusko's "Retroaarteet" (below), I decide to haul some of our family's colorful summer cottage objects on the porch when its still just warm enough, and before I have to leave all these wonderful objects behind for the winter. Reading excerpts from the book I come across familiar objects, things I have laid out on the stairs.
"Childhood objects are like time machines. Old nursery curtains or an enameled mug that we took to the woods when we went berry picking instantly rush us through the years... When furnishing their homes on the outskirts of towns people declared off the rural traditions and replaced them with new, light and modern purchases: spindle back chairs, cheerfully colored plastic containers, enamelled pans and large print curtains. The dream of a modern, new and better world... The 1950's modern but at the same time rational design became the basis on which Finnish design has continued to rely on in the following decades... The Finnish table setting culture was changing in the 1950s. Arabia's factory designer Kaj Frank introduced the revolutionary Kilta tableware (subs. Teema) and ads invited public to 'blow up dishes'. Instead of a complex porcelain tableware Frank had crafted a dinnerware set of simple and clear objects; gold edges and romantic floral patterns were to give way to modern and streamlined ceramics containers." (Transl. Katja K.)
Kaj Frank's Scandia cutlery "The first to undertake the reformation task was ceramics and glass designer Kaj Frank. He designed the Scandia cutlery series that eliminated traditional decorative motifs, and Hackman begun production in 1952. The cutlery had small furrows in the handles, allowing for a good grip. Frank also revised the size of the cutlery: the Scandia series was smaller than traditional cutlery. In addition, Frank shortened and flattened the spikes of the forks. The modern Scandia cutlery became very popular, and it continued in production until the 1989." – The blue plate (above, pictured with pieces of Scandia cutlery) is Ulla Procopé's S-model for Arabia, and the ornament called Fructus – the plate was intended as a fruit saucer – is a design by Gunvor Olin-Grönqvist (which explains the GOG label on the bottom of the dish). The decoration is hand-painted, and, therefore, on the bottom, there are also the decorative painter's initials. The model was in production in 1960– 75. Finel's brown jug and green pot "Fresh enamel colors gave Finel pots a joyous look... The kettle was designed by Seppo Mallat, and Leif Eriksson came up with the rest of the designs... The collection boasted pure and clear colors popular in the 1960s, such as bright yellow, red and turquoise, but also more peaceful white enamels. In the 1970s, enamels – like fashion and interior decoration – got earthier shades, such as brown and forest green."
Antti Nurmesniemi's red Pehtoori coffee pot "A similar sign of the new times was no doubt the Pehtoori and Pikku-Pehtoori coffee pots that Antti Nurmesniemi designed for Wärtsilä and that went on sale in 1957. The coffee pot design had relied on long traditions, but Nurmesniemi's design had new modern forms. It straightened in a simple, upright cone, and the handholds transformed from a metal loop to a black ergonomical plastic handle for a smooth, secure grip." – The picture also shows a red kettle, Paulig's traditional jar of coffee, Nokia's Hai boots that are in production again and Mk-product's moneybox – Scrooge McDuck was the National Cooperative Bank's and Golden Piggy the Post Bank's figurehead. (Transl. Katja K.)
FIN Anna-Kaisa Huuskon Retroaarteet-kirjan kannen (alla) innoittamana päätän raijata joitakin perheemme kesämökin värikkäitä esineitä kuistille, kun vielä juuri ja juuri on tarpeeksi lämmintä, ja ennen kuin minun täytyy jättää kaikki nämä ihanat esineet taakseni talven ajaksi. Luen otteita Huuskon teoksesta ja vastaani tulee tuttuja, portaille tuomiani tavaroita:
"Lapsuuden esineet ovat kuin aikakoneita. Vanhat lastenhuoneen verhot tai marjametsässä mukana ollut emalimuki kiidättävät meidät hetkessä vuosien taakse... Kaupunkien lähelle nousseiden kotien sisustamisessa sanouduttiin irti maalaiselämän perinteistä. Tilalle hankittiin uutta, keveää ja modernia: pinnatuoleja, iloisen värisiä muoviastioita, emalikattiloita ja jättikuvioisia verhoja. Unelma nykyaikaisesta, uudesta ja paremmasta maailmasta... 1950-luvun modernista mutta samalla järkiperäisestä muotoilusta tuli perusta, johon suomalainen muotoilu on nojannut seuraavinakin vuosikymmeninä... Suomalainen kattauskulttuuri oli 1950-luvulla muuttumassa. Arabian tehtaan muotoilija Kaj Frank esitteli mullistavan Kilta-astiaston (myöh. Teema), jonka mainoksessa kehotettiin 'räjäyttämään astiastot'. Moniosaisen posliiniastiaston sijaan Frank oli muotoillut astiasarjan, jonka esineet olivat yksinkertaisia ja selkeitä. Kultareunat ja romanttiset kukkakuviot saivat väistyä modernien ja virtaviivaisten keramiikka-astioiden tieltä."
Kaj Frankin muotoilemia Scandia-aterimia "Ensimmäisenä uudistustehtävään tarttui keramiikkaa ja lasia muotoillut Kaj Frank. Hän suunnitteli Hackmannille vuonna 1952 tuotantoon tulleen Scandia-sarjan, josta oli karsittu perinteiset koristeaiheet. Ilmettä aterimille antoivat kahvojen pienet uurteet, joiden ansiosta ruokailuvälineistä sai pitävän otteen. Frank uudisti myös ruokailuvälineiden kokoa. Scandia-sarjan aterimet olivat perinteisiä ruokailuvälineitä pienempiä. Frank lyhensi ja litisti myös haarukoiden piikkejä. Frankin moderneista Scandia-aterimista tuli hyvin suosittuja, ja ne jatkoivat tuotannossa aina vuoteen 1989 saakka." – Aterimien alla kuvassa oleva sininen lautanen on Ulla Procopén Arabialle suunnittelemaa S-mallia. Koristeen on suunnitellut Gunvor Olin-Grönqvist (mistä juontaa juurensa GOG-merkintä lautasen pohjassa). Koristeen nimi on "Fructus", ja lautanen on tarkoitettu hedelmälautaseksi. Koriste on käsinmaalattu, ja siksi pohjassa on myös koristemaalarin nimikirjaimet. Malli koristeineen on ollut tuotannossa vuosina 1960–75. Finelin ruskea kannu ja vihreä kattila "Raikkaat emalivärit antoivat Finelin kattiloille iloisen ilmeen... kattilan muotoili Seppo Mallat, muut Leif Eriksson... Mallistossa oli 1960-luvulla suosittuja puhtaan selkeitä värejä, kuten kirkasta keltaista, punaista ja turkoosia, mutta myös rauhallisempaa valkoista. 1970-luvulla emaleihin – kuten muotiin ja sisustukseen – tuli maanläheisempiä sävyjä, ruskeaa ja metsänvihreää."
Antti Nurmesniemen punainen Pehtoori-pannu "Samanlainen uuden ajan merkki olivat epäilemättä myös Antti Nurmesniemen Wärtsilälle suunnittelemat Pehtoori- ja Pikku-Pehtoori-kahvipannut, jotka tulivat myyntiin 1957. Kahvipannumuotoilu oli nojannut pitkään perinteisiin, mutta Nurmesniemi suunnitteli pannulle uudet modernit muodot. Se suoristui yksinkertaiseksi, ryhdikkääksi kartioksi. Kädensijakin vaihtui metallisesta lenkistä mustaksi, muoviseksi ja ergonomiseksi kahvaksi, josta sai jämäkän otteen." – Kuvassa myös punainen kattila, Pauligin perinteinen kahvipurkki, Nokian uustuotannossa olevat Hai-saappaat ja Mk-tuotteen säästölipas: Roope-ankka oli Kansallisosuuspankin ja Kultapossu Postipankin tunnus.
No comments:
Post a Comment